Sammutinhuolto Espoo - Oy Esco Ab

Olemme TUKES:in hyväksymä sammutinhuoltoliike ja teemme jauhesammuttimien tarkastuksia sekä myymälällämme, että tarpeen mukaan venekerhoilla esimerkiksi katsastuspäivien yhteydessä. Olemme keskittyneet tekemään ainoastaan jauhe, hiilidioksidi ja nestesammuttimien tarkastuksia, emmekä tee sammuttimien huoltotoimenpiteitä, kuten sammuttimen säiliön koeponnistusta, täyttöjä ja nestesammuttimien viisivuotistarkastuksia. Liikkuvalla kalustolla teemme ainoastaan jauhesammuttimien tarkastuksia. Hiilidioksidi ja nestesammuttimen tarkastukset voimme tehdä vain toimipisteessämme. 

Jos haluatte meidän tulemaan tekemään tarkastuksia venekerhollemme, ottakaa yhteyttä myyntiimme, niin sovitaan tarkastukselle aika. Tulemme paikalle, jos tarkastettavia sammuttimia on minimissään noin 30 kpl. 

Huoltohinnat: Alkaen 1.1.2018, hinnat sis alv 24%

  • Sammuttimen tarkastus 2-6kg 10€
  • Sammuttimen hävitys 15€ / kpl 

Sammuttimien tarkastusvaatimukset: 

Lain mukaan, veneilijöillä, joilla on sisämooottori, yli 25kW perämoottori tai liekillä toimiva lämmityslaite,palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava hyväksytty käsisammutin, minimissään luokkaa 8A 68B joka on vaatimusten mukaisesti tarkastettu. Tämän lisäksi SPV:llä on erilliset vaatimukset katsastusluokittain sammuttimien vaatimustasoon.  

  • 1-luokka: kaksi vähintään 8A 68B -luokan sammutinta, joista toinen on sijoitettu ulos ja toinen sisälle, sekä sammutuspeite. Toisen sammuttimen teholuokaksi suositellaan 34A 183B.
  • 2-luokka: kaksi vähintään 8A 68B -luokan sammutinta sekä sammutuspeite. Toisen sammuttimen teholuokaksi suositellaan 34A 183B.
  • 3-luokka: yksi vähintään 8A 68B -luokan sammutin sekä sammutuspeite
  • 4-luokka: moottoriveneissä moottoritehon niin edellyttäessä käsisammutin, vähintään 8A 68B, myös purjeveneessä, jos veneessä on keitin, palavia nesteitä tai akku.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että lain mukaan veneessä tarvii olla vähintään 1kpl huollettu 2kg jauhesammutin. 

Vene ja Caravan käytössä, sekä muussa käyttökohteissa, missä sammutin joutuu vaihteleviin lämpötiloihin ja tärinään, tulee sammutin tarkastaa vuoden välein. Muussa käytössä sammutin tulee tarkastaa kahden vuoden välein. Suomessa saa tarkastaa ainoastaan sammuttimia, joissa on Suomen JA Ruotsin kieliset tarrat ja hyväksynnät, Muun kielisiä sammuttimia ei voi suomessa tarkastaa. 

Sammuttimen ensimmäinen tarkastusajankohta määräytyy sammuttimen valmistuspäivämäärästä. TAI jos tarkastus on suoritettu sammuttimen luovutuksen yhteydessä, on ensimmäinen tarkastus tarkastusmerkin ajankohdan mukainen.  Jos hankit sammuttimesi sammutinliikkeestä, luovutetaan sammutin sinulle aina tarkastettuna ja käytännössä sinulla on tarkastettu sammutin heti vuoden voimassa.  Jos ostat esimerkiksi halpamyyntiliikkeestä sammuttimen, joka on valmistettu kiinassa, voi se parhaassa tapauksessa olla käsissäsi jo yli puoli vuotta vanha ja loppukesästä sillä voi merellä saada jo sakot. Ole tarkkana hankkiessasi sammutinta, että tarkastus on ajantasainen.

Miksi sammutin tulee tarkastaa? 

Sammutintarkastuksen pakollisuus on määritelty laissa. Näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta säännöllisellä pakollisella tarkastuksella saadaan kentältä perattua pois valtava määrä tositilanteessa toimimattomia sammuttimia. Sammuttimista on voinut karata paineet, laukaisumekanismi on hapettunut, jauheet ovat tärinässä kivettyneet sammuttimen pohjalle, heikkolaatuisen sammuttimen jauheputki on voinut murtua ja jauheet tulevat sivusta ulos. 

Sammuttimen maksimi käyttöiän määrittelee käytännössä EU paineastiadirektiivi, joka määrittelee paineastian tarkastusväliksi 10 vuotta. Edullista jauhesammutinta ei ole kannattavaa alkaa koeponnistamaan vaan käytännössä vanhan tilalle hankitaan uusi sammutin. Hiilidioksidisammuttimet ja laadukkaat isot erikoissammuttimet on usein järkevä  koeponnistaa ja käyttää uusiksi. Käsisammuttimilla ei ole erillistä kierrätysjärjestelmää, eivätkä ne kuulu esimerkiksi  mihinkään SER tyyppisen kierrätysjärjestelmän piiriin. Paineellista sammutinta ei saa koskaan laittaa normaali jätteen tai metallijätteen sekaan. Paineeton tyhjä sammutin on romumetallia ja sammutusjauhe on kaatopaikkajätettä. Sammutinhuoltoliikkeillä ei ole velvollisuutta ottaa veloituksetta vastaan vanhoja sammuttimia. Jättämällä sammutin sammutinhuoltoliikkeen hävitettäväksi hoidetaan sammutin asiallisesti kiertoon. 

Millainen on hyvä sammutin? 

Tämä teksti koskee ensisijaisesti sammuttimia veneilijän ja karavaanarin näkökulmasta.

Aina kun puhutaan volyymituotteista, on markkinoilla myös ns. onnen onkijoita ja tuotteita, joiden tarkoitus täyttyy lähinnä siinä vaiheessa, kun halpakauppiaan kassakone on kilahtanut. Käydessämme tuhansia sammuttimia läpi ja harjoitellessamme palosammutusta eri tilanteissa, on vuosien saatossa kertynyt tietotaitoa siitä millainen on hyvä sammutin ja milainen on huono sammutin. Halpamerkkien tiivisteet ja letkut ovat yleensä sellaista materiaalia, että ne eivät kestä UV:tä eivätkä keliolosuhteita. Usein halpasammutin ei välttämättä kestä 10 vuotta siihen vaaditussa käytössä vaan ne joutuvat hylkyyn jo aikaisemmin. Usein syynä on juuri korroosio, murtuneet putket tai tiivisteet. 

  1. Hyvän sammuttimen ensimmäinen merkki on se, että sammuttimessa on selkeän painemittarin lisäksi venttiili paineen tarkastusta varten. Sammuttimen tarkastukseen kuuluu aina sammuttimen paineen tarkastus, ja tätä toimenpidettä ei voida luotettavasti tehdä ilman paineentarkastusventtiiliä. Paineentarkastusventtiili on sellainen auton renkaan venttiilin nipan näköinen laite, johon sammuttimen tarkastusmittarin saa kiinni. 
  2. Toinen merkki hyvästä sammuttimesta on tukeva poistoletku, jolla sammute voidaan suunnata liekkiin kaikissa olosuhteissa. On olemassa sammutintyyppejä, joissa ei ole poisteletkua lainkaan. Nämäkin toimivat usein ihan hyvin, mutta miettikääpä tilannetta, jossa sammute pitää saada menemään esimerkiksi liekkejä sylkevän konetilan kannen raosta sisään? Tällöin napakka potku konetilan kanteen ja letku raosta sisään auttaa asiaa. Samoin, jos veneessä on ns. liekkiportteja, jotka on tarkoitettu sammutteen johtamiseksi suoraan konetilaan tai tekniseen tilaan. Sammutus ei onnistu ilman letkullista sammutetta
  3. Hyvä jalusta, josta sammutin on helppo irrottaa. Useimmissa sammuttimissa voi olla mitä heikompia virityksiä jalustalle. Hyvässä ajoneuvokäyttöön tarkoitetussa sammuttimessa on tukeva jalka, jossa sammutin pysyy kiinni, mutta josta se on helppo ottaa pois. 
  4. Venekäytössä sammuttimen materiaalien tulee olla sellaisia, että ne kestävät olosuhteita. Tällöin sammuttimen mekanismien tulisi olla ruostumattomia tai messinkisiä. 
  5. Kiinnitä huomiota laukaisumekanismiin ja käteen istuvuuteen. Katso, että laukaisumekanismi on helppo käyttää ja olet tutustunut sammuttimen käyttöön ennalta. Tositilantessa ei ole enää aikaa opetella sammuttimen käyttöä, vaan silloin on tosi kyseessä. 

Mikäli sinulla on kysymyksiä sammuttimiin liittyen, vastaamme sinulle mielellämme niitä koskevissa asioissa. 

Sammuttimet